Sprint naar content
Project

Young professionals in het onderwijs

De arbeidsmarkt vraagt meer dan ooit dat mensen zélf de regie nemen op hun ontwikkeling en om werkgevers die dat stimuleren en ondersteunen. Zelfregie is, naast een positieve leercultuur, de sleutel om te komen tot een doorbraak in Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Op welke manier is het mogelijk om zelfregie bij de startende vmbo- en mbo-docent, te stimuleren? In dit interdisciplinair onderzoeksproject gaan we op zoek naar antwoorden.

Welke impact maakt dit onderzoeksproject?

In samenwerking met praktijkpartner Curio brengen we middels interviews in kaart hoe startende vmbo- en mbo-docenten hun zelfregie ervaren en welke persoonlijke hulpbronnen en barrières volgens hen een rol spelen en de boventoon voeren. Naast interviews met de startende docenten zal er binnen een focusgroep aan buddy’s, coaches en opleidingsdocenten van de startende docenten worden gevraagd om hun ervaringen en inzichten te delen met betrekking tot de zelfregie van startende docenten, de rol van hun persoonlijke hulpbronnen en barrières, en in hoeverre de resultaten vanuit de interviews herkenbaar zijn.

Tot slot verzamelen we alle inzichten en integreren we deze in een concept-tool waarmee startende docenten kunnen reflecteren op de persoonlijke hulpbronnen en barrières die hun zelfregie beïnvloeden. Door deze factoren inzichtelijk te maken, kunnen startende docenten niet alleen hun behoeften beter formuleren, maar deze ook delen met hun begeleiders (buddy’s en coaches). De verkregen informatie geeft bovendien inzicht in hoe de organisatie de zelfregie van startende docenten en docenten in opleiding kan stimuleren met het oog op talentontwikkeling en het voorkomen van uitval.


Projectdoelstelling

Het project heeft als doel om inzicht te krijgen in persoonlijke hulpbronnen en barrières van startende docenten rondom het thema zelfregie en vervolgens dit inzicht te gebruiken om effectieve (talent)interventies te ontwikkelen.


Looptijd

Maart 2024 – december 2024

In deze periode kun je ook via het LinkedIn profiel van Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen de ontwikkelingen volgen van dit project.

Partners

Werkveldpartners waarmee het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen samen onderzoek uitvoert zijn voor ons van grote waarde. Zonder hun betrokkenheid en expertise zou ons onderzoek geen inhoud hebben. Samen vormen we een netwerk dat streeft naar voortdurende groei en ontwikkeling voor het individu, organisaties en het netwerk eromheen.

Projectleider

Danae Bodewes

drs. D.F.M. (Danae) Bodewes

Docentonderzoeker


Betrokken (docent-)onderzoekers

Foto van persoon

D.J. (Dick) Siesling

Docentonderzoeker

Foto van persoon

S.A.M. (Sandra) Janssen

Docentonderzoeker

Foto van persoon

drs. R.T. (Rosalie) Reichardt-Mulder

Docentonderzoeker

Sfeerafbeelding Fontys

E. (Elke) van Beek

Docentonderzoeker

e.vanbeek@fontys.nl