

Kansengelijkheid bevorderen in het MBO
Stagediscriminatie van mbo-studenten is een veel voorkomend complex probleem. De meldingsbereidheid onder studenten is laag, waardoor het beeld onder onderwijsprofessionals kan ontstaan dat het weinig voorkomt.
Daarbij speelt handelingsverlegenheid bij mbo-docenten: stagediscriminatie is soms lastig te herkennen, docenten weten niet altijd wat ze kunnen doen, of ze gesteund worden door collega’s en leidinggevenden, en ze zijn afhankelijk van stagebedrijven.
Voor het doorbreken hiervan is een proces van collectief professionaliseren nodig. Via design thinking worden in co-creatie interventies ontwikkeld en onderzocht om de meldingsbereidheid onder studenten te vergroten en om docenten discriminatie beter te leren herkennen en bespreekbaar te maken.
Lees meer: Hoe herken je stagediscriminatie: 'Tools moeten helpen' (fontys.nl)
De volgende lectoraten werken samen in dit project: Diversiteit en (Ortho)pedagogisch Handelen van Fontys Pedagogiek (projectleider Iris Andriessen), Waarderen van Diversiteit en Integratief Opleiden & Boundary Crossing van FLOS. De praktijkpartners zijn: Summa, ROC Nijmegen en Vista. In de klankbordgroep participeren KIS, het College voor rechten van de mens en SBB.
Publicaties
Saris, I., Andriessen, I., van den Bergh, L., Crasborn, F., Diemel, K., Dooren, E., de Keijzer, H., & Kroes, A. (2024). Ervaren stagediscriminatie in het mbo. Ervaringen van Studenten. Fontys Pedagogiek
Kroes, A., Bergh, L. van den, Andriessen, I., Crasborn, F., Diemel, K., Dooren, E., Keijzer, H. de & Saris, I. (2024). Ervaren stagediscriminatie in het mbo. Docentenrapportage.