Lectoraten Fontys Educatie

Bij Fontys Educatie vinden we onderzoek belangrijk. We hebben dan ook diverse lectoraten die werken aan verschillende maatschappelijk relevante doelen. Zoals professionalisering van docenten, innovatie van de lerarenopleidingen, kennisontwikkeling en kenniscirculatie.

Lectoraten Educatie

Goed leraarschap, Goed leiderschap

Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap wil onderwijsinstellingen en opleidingen ondersteunen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekcultuur, lerende organisatie, leiderschap en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Daarvoor ontwikkelt het lectoraat kennis en handvatten en verspreidt en implementeert deze.

Goed leraarschap, goed leiderschap

Lectoraat Integratief Opleiden & Boundary Crossing

De centrale vraag bij het lectoraat Integratief opleiden en boundary crossing is hoe de kwaliteit van het leren van leraren in opleiding verbeterd kan worden door in opleidingsprogramma’s praktisch handelen, bruikbare theorie en de ontwikkeling van de leraar als persoon krachtig met elkaar te verbinden. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vormen van samenwerking op en over de grenzen van verschillende praktijken, zoals die van het opleidingsinstituut en de schoolpraktijk waarvoor wordt opgeleid.

Integratief Opleiden & Boundary Crossing

Lectoraat Learning Design

In het lectoraat Learning Design wordt onderzoek gedaan naar de vraag hoe onderwijsprofessionals zo goed mogelijk kunnen worden ondersteund om hun rol als ontwerpers van leeromgevingen waar te maken. Uitgangspunt is dat zij in de kern ontwerpers zijn. Ontwerpen is dan niet een extra taak die leraren erbij doen, maar de kern van hun professionele identiteit. Het gaat hierbij niet noodzakelijk om het ontwerpen van curricula en onderwijsmaterialen, maar in de eerste plaats om kleine beslissingen die onderwijsprofessionals nemen om hun werk zo effectief mogelijk te laten zijn.

Learning Design

Lectoraat Move to be

Het lectoraat Move to Be zorgt ervoor dat onderzoek bij Fontys Sport en Bewegen gestimuleerd, georganiseerd en gecoördineerd wordt. Het uitgangspunt is de professionalisering van studenten, docenten en werkveld door middel van toegepast, praktijk relevant onderzoek.

Move to be

Lectoraat Onderwijs in Verbinding

Het lectoraat Onderwijs in verbinding richt zich in Limburg op het verbeteren van het onderwijs, gelijke onderwijskansen en een inclusiever klimaat door onderzoek naar professionele identiteit en het versterken van de (inter)professionele samenwerking.

Onderwijs in verbinding

Lectoraat Technology-enhanced Assessment

Via praktijkgericht onderzoek wil het lectoraat Technology Enhanced Assessment (TEA) kennis en toepassingen over technologisch-ondersteund toetsen en beoordelen ontwikkelen voor leerlingen/studenten en hiermee de handelingsvaardigheid onder (toekomstige) onderwijsprofessionals in het vo, mbo en hbo optimaliseren.

Technology enhanced assessment

Lectoraat Waarderen van Diversiteit

Hoe kan ik tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van àl mijn leerlingen of studenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zich allemaal gezien en gewaardeerd voelen? Hoe kunnen we als team werken aan gelijke kansen? Dit zijn de vragen waar ons lectoraat zich mee bezig houdt. De focus van het lectoraat ligt hierbij op de relatie tussen opvattingen en verwachtingen en het professionele handelen. We ontwikkelen bruikbare kennis, strategieën en tools die onderwijsprofessionals helpen om zich verder te ontwikkelen.

Waarderen van diversiteit

Lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals

In Nederland zijn steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.

Wendbare onderwijsprofessionals

Kenniscentrum Youth Education for Society (YES)