Lectoraten Fontys Educatie
Lectoraten Educatie
Goed leraarschap, Goed leiderschap
Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap wil onderwijsinstellingen en opleidingen ondersteunen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekcultuur, lerende organisatie, leiderschap en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Daarvoor ontwikkelt het lectoraat kennis en handvatten en verspreidt en implementeert deze.
Lectoraat Integratief Opleiden & Boundary Crossing
De centrale vraag bij het lectoraat Integratief opleiden en boundary crossing is hoe de kwaliteit van het leren van leraren in opleiding verbeterd kan worden door in opleidingsprogramma’s praktisch handelen, bruikbare theorie en de ontwikkeling van de leraar als persoon krachtig met elkaar te verbinden. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vormen van samenwerking op en over de grenzen van verschillende praktijken, zoals die van het opleidingsinstituut en de schoolpraktijk waarvoor wordt opgeleid.
Lectoraat Learning Design
In het lectoraat Learning Design wordt onderzoek gedaan naar de vraag hoe onderwijsprofessionals zo goed mogelijk kunnen worden ondersteund om hun rol als ontwerpers van leeromgevingen waar te maken. Uitgangspunt is dat zij in de kern ontwerpers zijn. Ontwerpen is dan niet een extra taak die leraren erbij doen, maar de kern van hun professionele identiteit. Het gaat hierbij niet noodzakelijk om het ontwerpen van curricula en onderwijsmaterialen, maar in de eerste plaats om kleine beslissingen die onderwijsprofessionals nemen om hun werk zo effectief mogelijk te laten zijn.
Lectoraat Move to be
Het lectoraat Move to Be zorgt ervoor dat onderzoek bij Fontys Sport en Bewegen gestimuleerd, georganiseerd en gecoördineerd wordt. Het uitgangspunt is de professionalisering van studenten, docenten en werkveld door middel van toegepast, praktijk relevant onderzoek.
Lectoraat Onderwijs in Verbinding
Het lectoraat Onderwijs in verbinding richt zich in Limburg op het verbeteren van het onderwijs, gelijke onderwijskansen en een inclusiever klimaat door onderzoek naar professionele identiteit en het versterken van de (inter)professionele samenwerking.
Lectoraat Technology-enhanced Assessment
Via praktijkgericht onderzoek wil het lectoraat Technology Enhanced Assessment (TEA) kennis en toepassingen over technologisch-ondersteund toetsen en beoordelen ontwikkelen voor leerlingen/studenten en hiermee de handelingsvaardigheid onder (toekomstige) onderwijsprofessionals in het vo, mbo en hbo optimaliseren.
Lectoraat Waarderen van Diversiteit
Hoe kan ik tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van àl mijn leerlingen of studenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zich allemaal gezien en gewaardeerd voelen? Hoe kunnen we als team werken aan gelijke kansen? Dit zijn de vragen waar ons lectoraat zich mee bezig houdt. De focus van het lectoraat ligt hierbij op de relatie tussen opvattingen en verwachtingen en het professionele handelen. We ontwikkelen bruikbare kennis, strategieën en tools die onderwijsprofessionals helpen om zich verder te ontwikkelen.
Lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals
In Nederland zijn steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.