Status mailcampagnes

In het overzicht van campagnes kun je zien of je campagne verzonden is en krijg je meer informatie over het aantal verzonden exemplaren van je mailing. Wanneer je tracking hebt aangezet in je campagne (alleen toegestaan bij externe doelgroepen), kun je hier ook de getallen van de ‘clicks’ en de ‘opens’ zien.

Aantal e-mailadressen en tracking

Sfeerafbeelding Fontys

Krijg onder ‘Samenvatting’ meer informatie over het aantal verzonden e-mails. Wanneer je je muisaanwijzer plaatst op de groene gegevens, verschijnt er een klein paars schermpje waarin je de aantallen duidelijk kunt lezen:

Verzonden: het aantal e-mails dat daadwerkelijk verstuurd is door Mailchimp (zonder bijvoorbeeld ongeldige en unsubscribed e-mailadressen en e-mailadressen die eerder gebounced zijn).
Aangeleverd: het aantal aangeleverde e-mailadressen dat uit een mailgroep of een data-upload komt.
Mailchimp lijst: het aantal e-mailadressen dat door Mailchimp is ingelezen vanuit CRM Next. Mailchimp past nog extra filters toe om ongeldige e-mailadressen te identificeren, daarom kan het soms voorkomen dat dit aantal afwijkt van het aantal bij 'verzonden'.
Clicks: het aantal kliks op links in de mailcampagne.
Opens: het aantal keren dat de e-mail geopend is.

Clicks en Opens toont CRM Next alleen wanneer tracking is ingeschakeld en het aantal groter is dan 0.

Status

Sfeerafbeelding Fontys

Onder ‘Status’ kun je zien of je mailcampagne verzonden is of niet.

Concept: de mailcampagne is niet verzonden. De opdracht om te verzenden moet nog gegeven worden.
In verwerking: de opdracht voor verzending is gegeven. CRM Next wacht op melding van Mailchimp voor verdere status (max. 15 minuten).
Ingepland: er is een datum/tijd opgegeven waarop CRM Next de mailcampagne verzendt. Deze kun je inzien door op de campagne te klikken. De status verandert van ‘Ingepland’ naar ‘Verzonden’ nadat de campagne verzonden is.
Verzonden: de mailcampagne is verzonden.
Fout: De mailcampagne is niet verzonden. Ga naar de campagne in Mailchimp voor de reden.