Stap voor stap: mailing versturen

Dag collega,

Wat fijn dat jij met mailings aan de slag gaat. We hebben geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk klaar te zetten. Op deze pagina vind je een stappenplan wat je kunt doorlopen om je mailing te versturen. Als je nog geen training CRM Next + MailChimp hebt gevolgd, raden we je aan dat wel te doen. Meld je aan voor een training.

Wil je liever de stap voor stap instructievideo's bekijken voor het versturen van een mailing? Ga dan naar de pagina met de instructievideo's.

Belangrijk om te onthouden:

  • Verstuur je mailing met behulp van een basisselectie (mailgroep) in CRM. Als het écht niet anders kan kun je gebruik maken van een importsjabloon waarin je zelf je gegevens plaatst.
  • Zet tracking alleen aan bij externe doelgroepen. Nooit bij interne.
  • Log in in MailChimp.
  • Ga naar 'Campagnes'.
  • Ga naar 'E-mail Templates'
  • Kies de folder Basis Templates
  • Kies een geschikte template om te kopiëren en bewerken.
  • Klik op het pijltje en kies 'Replicate'.
  • Klik links boven op 'Rename' en geef je template een gepaste naam.
  • Klik rechts beneden op 'Save and exit'.
  • In het overzicht van templates waar je nu komt: selecteer jouw net gekopieerde template met een vinkje in de checkbox
  • Kies in het dropdownmenu 'Move to' de map van jouw instituut of dienst.
  • Klik op 'Edit' om je template aan te passen. Pas de template aan zoals jij je e-mail wilt hebben.
  • Als er een button/link naar een aanmeldformulier in je mailing zit, voeg dan de GUID-code toe aan de link.
  • Tevreden? Klik op 'Save and Exit'.

Als je gebruikt maakt van een basisselectie (mailgroep) in CRM, ga dan verder bij stap 2a. Sla dan 2b over.

Als je gebruik maakt van het importsjabloon, ga dan verder bij stap 2b. Sla dan 2a over.

  • Kies voor 'Actielijst’.
  • Kies voor 'Mailgroepen - doelgroep die je wilt mailen.
  • Klik op 'Veranderen', dan 2x 'Verder'.
  • Parameters invullen.
  • Kies 'Verder'.
  • Kies 'Bewaren'.
  • Je ziet een overzicht van de personen in je selectie.
  • Klik op button 'Send to MailChimp'.
  • Download het importsjabloon op MS Teams: CRM Next gebruikers.
  • Volg de stappen die in het tweede blad van het importsjabloon staan. Of bekijk ze ook hier.
  • Ga naar CRM. Klik op het poppetje rechtsboven .
  • Kies 'Administration'.
  • Kies 'Data management'.
  • Kies 'Data upload'.
  • Kies je importsjabloon en vul de beschrijving (verplicht) in.
  • Klik op 'Bewaren'.
  • Klik op 'Start import Data'. (Belangrijk: verlaat het uploadscherm niet, totdat het uploaden gereed is. Een nieuw browservenster openen is geen probleem)
  • Klik op 'Mailgroepen'.
  • Ga verder met de knop 'Send to MailChimp' rechts
    • Kies 'Verder'.
    • Je komt in het Campagnescherm.
    • Maak een nieuwe campagne aan, klik op 'Nieuw'.
    • Vul campagnenaam, afzender en template in.
    • Kies je segment = je doelgroep.
    • Vul je onderwerpregel in (deze kun je alleen hier vullen).
    • Vink eventueel de tracking opties aan onderin. Belangrijk: alleen bij externe doelgroepen.
    • Klik op 'Bewaren'.
    • Klik op je gemaakte campagne.
    • Klik op 'Aanpassen e-mail'.
    • Je komt nu in bij MailChimp en ziet dan je gekozen template in MailChimp.
    • Controleer je e-mail.
    • Controleer de links.
    • Klik op 'Preview and test' om een testmail te sturen naar jezelf. Doe dit altijd.
    • Controleer of de variabele velden goed werken.
    • Sla tussentijds op (dit gebeurt ook automatisch).
    • Klik op x bovenin. Je komt dan weer in CRM.
    • Klik dan op '1) controleer en 2) verstuur e-mail'.
    • Preview e-mail: bekijk hier nogmaals je e-mail.
    • Om te verzenden: klik op 'deze e-mail campagne versturen'.