Status e-mailadres

Wanneer je je MailChimp mailing verzendt via CRM Next, kun je melding krijgen dat een of meerdere e-mailadressen niet worden meegenomen. Erachter wordt dan de ‘status’ weergegeven.

Welke statussen kan een e-mailadres hebben en wat kun je ermee doen?

Subscribed

Een Subscribed contactpersoon is iemand die zich heeft aangemeld om mailings te ontvangen. De contactpersoon heeft hiervoor expliciete toestemming gegeven.

Unsubscribed

Een Unsubscribed contactpersoon is iemand die eerder mailings heeft ontvangen, maar zich heeft afgemeld. Er worden geen mails meer verstuurd naar Unsubscribed contacten.

Op verzoek van het Unsubscribed contact kan er een e-mail worden verzonden vanuit Mailchimp om opnieuw aan te melden voor mailings. De persoon die zich heeft (of is) uitgeschreven stuurt hiervoor een mail vanuit het betreffende e-mailadres naar CRMBeheer@fontys.nl met een verzoek tot herinschrijving.

Cleaned

Harde bounces en herhaalde zachte bounces worden Cleaned contacten. Een Cleaned contact heeft een niet-bezorgbaar e-mailadres, dat mogelijk verkeerd gespeld of ongeldig is. Cleaned adressen kunnen geen e-mailcampagnes ontvangen.

De status van een Cleaned adres kan worden aangepast in Subscribed door de eigenaar van het emailadres het herstelformulier in te laten vullen (vind deze in MS Teams - CRM Next Gebruikers - Algemeen - Bestanden - Opnieuw aanmelden Fontys e-mails).

Pending

Een Pending contactpersoon is iemand die een mail voor herinschrijving heeft gekregen, maar zijn herinschrijving nog niet heeft bevestigd. De mogelijkheid voor herinschrijven blijft 60 dagen actief.

Deleted

Deleted contacten zijn contacten die permanent zijn verwijderd. Alle persoonlijke informatie van dit contact is verwijderd. Deze actie kan niet ongedaan gemaakt worden.

Archived

Gearchiveerde contacten zijn contacten die zijn verwijderd. Zolang een contactpersoon gearchiveerd blijft, kun je hem geen mailings sturen of zijn profiel bewerken. Zijn gegevens zijn echter opgeslagen, inclusief identificeerbare informatie in campagnerapporten.

Om een gearchiveerd contact weer Subscribed te maken moet het e-mailadres een keer meegenomen worden in een verzendlijst via een data-upload in CRM Next.