Mailchimp
- Dienst M&C voert regelmatig A/B testen uit en de resultaten worden verwerkt om de mailings verder te optimaliseren. De resultaten delen we met jullie.
- Hulp nodig bij het maken van mailings of toch een A/B test, laat het weten. We helpen je graag.
- Direct zichtbaar in CRM Next: bij Mailchimp Campagnes (zie ook Status mailcampagnes)
- Rechtstreeks in MailChimp: Zoek je campagne (= e-mail) op en klik op “view report’
Let op: je moet dit wel vooraf hebben aangezet bij het aanmaken van je campagne in CRM. Helemaal onderaan staan 2 vakjes die je aan kunt vinken, 'Track open emails' en 'Track click links' (alleen toegestaan bij externe doelgroepen).
- Degene die als laatste de doelgroep heeft aangemaakt, komt bovenaan te staan met tijd/datum.
- Het is gefilterd op je eigen doelgroepen (dus niet op instituutsniveau)
- Belangrijk om goed te kijken dat je de juiste doelgroep aanklikt.
Een header is minimaal 1200p breed zijn voor een perfecte weergave. Hoogte mag je variëren, maar houd bijvoorbeeld een formaat van 1200x400p aan.
Illustraties/foto’s: zorg dat je van het beeld vooraf een goede uitsnede maakt (met Photoshop bijvoorbeeld). Houd een breedte van 400p breed aan voor een afbeelding in een 2 koloms opmaak. 300p is genoeg voor een afbeelding naast een tekst.
- Denk hierbij aan mailings naar studenten over tentamens of juridische zaken.
- Advies om deze via Outlook te versturen. Note: Bij de mailings vanuit CRM Next-MailChimp zit er altijd een afmeldknop. Dit hoort ook zo in het kader van AVG.
- Standaard kun je 100 adressen toevoegen aan de BCC. Voor grotere groepen moet er dan een verzendlijst worden gemaakt.
- Mogelijkheid om toch persoonlijke aanhef toe te voegen. Handleiding is hiervoor aanwezig.
- Er is hierover ook een advies geschreven vanuit dienst M&C. Akkoord moet hierop nog worden gegeven.
- Ja, dat kan als je start met het maken van een template in MailChimp en deze in je eigen folder bij templates zet.
- Wanneer je een mailing vaker per jaar gebruikt (verstuurd), kun je hiervan rechtstreeks een template maken in MailChimp.
- Je doorloopt dan daarna de stappen zoals tijdens de praktische training zijn toegelicht.
- Personaliseer je mailing. Je kunt bijvoorbeeld de merge tag *|FNAME|* gebruiken om de voornaam in te voegen van je ontvanger.
- Gebruik niet te veel tekens in je onderwerpregel (max. 45).
- Vermijd overbodige hoofdletters, leestekens of typische spamwoorden zoals: gratis, maak kans, bonus, fantastisch, geweldig, log in etc., €, $, %, # …
- Gebruik niet te veel verschillende lettertypes en kleuren. Voor koppen en teksten een ander lettertype en kleur gebruiken is prima, maar gebruik er niet te veel.
- Zorg voor meer tekst dan afbeeldingen in je mail.
- Vraag de ontvanger om je e-mailadres als veilige afzender in te stellen.
- Ons advies is om dit zo min mogelijk te gebruiken.
- Probeer je mailings zo kort en bondig te houden.
- Er is een handleiding hiervoor beschikbaar.