Lectoraat van Health / High Tech Systems and Materials / Learning Society

Interaction Design

Games spelen een steeds grotere rol in ons leven. De tijd dat gaming alleen iets was voor jongens die dagenlang achter een scherm zaten, is al lang voorbij. Games worden meer dan ooit ingezet om mensen iets te leren of om ze bij elkaar te brengen.

Over het lectoraat

Het lectoraat Interaction Design houdt zich bezig met onderzoek naar allerlei aspecten van gaming. Zo doen we bijvoorbeeld onderzoek naar de motiverende factor van games. We onderzoeken en bedenken nieuwe mogelijkheden voor de inzet van games in cultuur, entertainment, onderwijs en gezondheidszorg. Het lectoraat heeft een transitie ondergaan van het ontwerpen van serious games als op zichzelf staande interventie naar wat wij noemen “play as a service”. Speels gedrag wordt structureel geïntegreerd in complexe diensten, georganiseerd rondom vraagstukken uit bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg en passend bij de individuele mens.

Het lectoraat Interaction Design positioneert zich in een bredere ontwikkeling waarin interactieve technologieën in toenemende mate een sleutelrol vervullen in het terugbrengen van de menselijke maat in complexe systemen. Games kunnen hierin een belangrijke rol spelen: deze zijn vaak zeer effectief in het aanspreken van de intrinsieke motivatie waarmee bijvoorbeeld duurzame positieve gedragsverandering bereikt kan worden.

Over Interaction Design

Lector Mark de Graaf aan het woord

Netwerk

Als lectoraat Interaction Design is er een uitgebreid netwerk waar wij graag mee samenwerken. Zo is er nauw contact met de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Ook werken we veel samen met publieke en overheidsinstellingen.
Games spelen een steeds grotere rol in ons leven en worden breed ingezet om mensen iets te leren of om ze bij ekaar te brengen.
We zie de toepassing van games bijvoorbeeld in het onderwijs en in de gezondheidszorg. Het lectoraat focust zich op gezondheid, jonge mensen en empowerment.

Kennisteam

Het lectoraat Interaction Design bestaat uit een lector en een kenniskring, een groep ervaren docenten en promovendi. Talloze talentvolle Fontys Hogeschool ICT studenten krijgen de kans om binnen het lectoraat praktijkgericht onderzoek te doen. Dat doen ze vaak onder leiding van een promovendus.

Door de verschillende mensen die deel uitmaken van de kenniskring, krijgen ideeën en de uitwerking daarvan op een bijzondere manier vorm. De lector zet een idee, een onderzoek neer. Vervolgens gaan docenten, promovendi en studenten aan de slag met een opdracht. Door de opdrachten steeds door al die verschillende lagen te halen, ontstaan vernieuwende invalshoeken en uitkomsten.

Podcast

Wat is de impact van technologie op ons leven? Zijn de computers over een aantal jaar de baas over ons? Enkele van de vragen die Fontyslectoren Eveline Wouters en Mark de Graaf in deze podcast behandelen.


Lector

Dr.ir. M. (Mark) de Graaf

Lector Interaction design

Mark de Graaf is lector Interaction Design bij Fontys Hogeschool ICT. Daarvoor werkte hij bij de TU Eindhoven, Industrial Design en heeft zijn sporen verdiend op de onderwerpen Playful Interactions, en emergence in complex systems. Hij is mede oprichter van een eigen bedrijf: SmartGoals, dat een succesvolle bijdrage aan innovatie in de sportwereld heeft gebracht.


Kennisteam

Drs. PDEng. R.J.W. (Wouter) Sluis-Thiescheffer

Docentonderzoeker

T.A. (Tom) Langhorst

Docentonderzoeker

L. (Luuk) Waarbroek

Docentonderzoeker


Contact

Dr.ir. M. (Mark) de Graaf

Lector Interaction design