Thebe | April 2020
- Afronding project Autonomie in Samenspraak | Juli 2022
- Voortgang project Autonomie in Samenspraak | april 2022
- Vitalis | juli 2021
- Thebe | juni 2021
- Vitalis | April 2021
- Thebe Elisabeth | September 2020
- Vitalis | Juli 2020
- Update vanuit de projectleider | Juni 2020
- De Wever | Mei 2020
- Thebe | April 2020
- Vitalis | Februari 2020
- Update project | Autonomie in Samenspraak
- Vitalis | December 2020
- Leren en verbeteren in tijden van corona. Update project | februari 2021
- De Wever | Samen leren tijdens en van het spiegelgesprek
Binnen Thebe zijn we gestart met de leermethodiek “spiegelgesprekken” om in kaart te brengen hoe de cliënten de autonomie ervaren. Na de analyse van deze gesprekken werd duidelijk wat goed gaat en waar verbeterpunten liggen.
Ter voorbereiding op de spiegelgesprekken, hebben cliënten en medewerkers uitleg gekregen over wat het onderzoek inhoudt. Ook is uitgelegd wat een spiegelgesprek inhoudt. Binnen Thebe is op locatie Elisabeth binnen beide ZIC afdelingen een spiegelgesprek met cliënten gehouden. Op één afdeling verblijven cliënten met kortdurend reactiveringszorg. Op de andere ZIC afdeling verblijven cliënten met intensieve zorg/beademingszorg. Doordat we te maken hebben met hele uiteenlopende doelgroepen, hebben we per afdeling moeten kijken hoe we het spiegelgesprek vorm hebben moeten geven.
Zo hebben we vanuit de afdeling intensieve zorg, het spiegelgesprek gehouden met een beperkt aantal cliënten i.v.m. beperkingen in de communicatie, waardoor het beantwoorden van een vraag meer tijd in beslag nam. Ook is het aantal medewerkers wat in de buitenring aanwezig was, kleiner gehouden zodat de cliënten zich veilig zouden voelen en vrijuit konden spreken.
Met behulp van een creatieve analyse is de data geanalyseerd. Uit beide spiegelgesprekken kwamen overkoepelende thema’s naar boven die inzicht geven in wat goed gaat, maar ook waar verbetering wenselijk is. Bovenstaande leert dat de leermethodiek goed in te zetten is bij zowel een kleine groep cliënten als een grotere groep cliënten. Dit vraag enige aanpassing van de methodiek.
Nu staan we op het punt om prioriteiten aan te brengen in de verbeterpunten en vervolgens te kiezen met welk verbeterpunt ieder team aan de slag gaat. Hierbij wordt ook de cliënt betrokken door hen te vragen welk punt zij het meest belangrijk vinden om mee aan de slag te gaan.
Onze aanpak hebben we aan moeten passen vanwege de maatregelen rondom coronavirus. Zo wordt nu aan beide teams via de mail gevraagd met welk punt zij als eerste aan de slag willen om de autonomie van de cliënten te vergroten. We merken dat het lastig is om vervolgens interventies uit te zetten, omdat we dit graag samen met het team willen doen. Onze creativiteit wordt aangeboord.De zorg voor de cliënten heeft nu de hoogste prioriteit, per dag en week zullen we moeten kijken wat haalbaar is. Wellicht heeft iemand tips voor ons, wij zijn in ieder geval benieuwd hoe dit bij Vitalis en de Wever gaat in deze moeilijke tijd.
Geschreven door: onderzoeksgroep Thebe