Sprint naar content

Overzicht onderzoeksprojecten

Onderzoeksprojecten

  • Feedback op de werkvloer: Onderzoek naar sociaal informeel leren op de werkvloer via feedback en hiervoor een tool ontwikkelen om met en van elkaar te leren.
  • Interlocality: Verschillende hogescholen hebben zelf initiatieven ondernomen om hun internationale studenten te ondersteunen in de voorbereiding en ‘landing’ op de regionale arbeidsmarkt. Het INTERLOCALITY-consortium – een samenwerkingsverband van vier Europese hoger onderwijsinstellingen (Denemarken, Duitsland, Finland, Nederland) en een bureau gericht op internationale arbeids- en studentmobiliteit land (Italië) – heeft besloten de handen ineen te slaan en gezamenlijk te werken aan een duurzame aanpak gericht op het versterken van de inzetbaarheid van internationale studenten op hun regionale arbeidsmarkt.
  • Loopbaancentrum Career Jumpstart: Vanuit Career Jumpstart worden alumni begeleid naar een passende werkplek, bijvoorbeeld door persoonlijke (job)coaching of trainingen gericht op het vinden van werk.
  • Creëren Arbeidskansen 2.0: Binnen dit project wordt een één jaar durende training tot Jobcoach gemaakt voor deze docenten, waarbij onder meer supervisie, fysieke bijeenkomsten en een digitale leeromgeving worden ontwikkeld en ingezet zullen worden.
  • Vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen: In een vakcommunity gaan ze samen open leermaterialen delen en ontwikkelen op het gebied van het thema ‘een Leven Lang Ontwikkelen’.
  • De rol van de leidinggevende bij professionele ontwikkeling: Naast andere thema's, richt dit project zich op de rol van de leidinggevende bij het definiëren, identificeren, benutten en ontwikkelen van talent.
  • Professionele ontwikkeling van docenten in teamverband: In dit project doen Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en Fontys Hogeschool, in opdracht van Zestor onderzoek naar de vraag hoe docenten(teams), verweven met het primaire onderwijsproces, gezamenlijk hun professionele ontwikkeling kunnen versterken.
  • Talentklimaat: Binnenkort meer!

2023

De rol van leidinggevenden in een lerende organisatie: Een lerende organisatie word je niet vanzelf. Wat kunnen leidinggevenden doen om van hun organisatie een lerende organisatie te maken?

Aanjagers van leren en ontwikkelen: Dit project heeft als doel het ontwikkelen van een dialoogtool waardoor aanjagers en organisaties meer inzicht en handvatten krijgen om het aanjagen van leren en ontwikkelen in de eigen praktijk vorm te geven.

Strategische Motieven voor Samenwerking tool (SMS-tool): Deze SMS-tool kan zowel door opleidingen als door praktijkorganisaties gebruikt worden om de motieven en beoogde opbrengsten van de samenwerking in beeld te brengen en hierop te reflecteren.


2021

Een leven lang ontwikkelen: Regionale samenwerking in een LLO-ecosysteem: Wat houdt het concept ecosysteem precies in? Kan het bijdragen aan LLO vraagstukken? En hoe zou het kunnen bijdragen hieraan?

Werving- en selectiepraktijken binnen de automotive industrie: De veranderende automotive industrie vraagt steeds meer om nieuwe functies. Dat betekent dat de automotive bedrijven in een andere talentpool moeten gaan zoeken. Hoe doen zij dat? Welke vacatures zetten zij uit, en hoe richten zij hun wervingsproces in?

International Talent Scan: Hoe kunnen IT mkb'ers in de regio Brabant internationaal talent aantrekken en behouden? Dat is zijn vragen die het lectoraat samen met Brainport Eindhoven en Holland Expat Centre South onderzoeken.

2020

De hybride tech docent monitor: Brainport Eindhoven is in 2020 gestart met de pilot Hybride Tech Docenten. Met de pilot wordt een impuls gegeven aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio door de ervaring en kennis van mensen uit het technische bedrijfsleven letterlijk de klas in te brengen.

Future Learning: De definitie van een Shared Learning Team is: Een groep die werkt aan een gezamenlijke missie of doel en waarin het leren en ontwikkelen van alle teamleden een centrale rol heeft.

Shared Learning Teams: In dit onderzoek gaan we in op de vraag: Hoe kunnen shared learning teams vormgegeven worden, zodat er gebruik gemaakt wordt van de diversiteit in het team en er ook echt systeemoverschrijdend gewerkt en geleerd gaat worden?

Een goede student-docent werkrelatie, een voorspeller voor studiesucces?: Welke rol speelt de werkrelatie tussen student en docent op het studiesucces van de student? In dit onderzoek geven we hierom antwoord en tools.

Kenmerken van de ideale hbo docent: Tijdens dit project wordt onderzocht wat een ideale hbo-docent typeert vanuit het perspectief van verschillende actoren en betrokkenen binnen het hbo.

2019

Right (wo)man for the job: Doelstelling van dit project is het ontwikkelen van handvatten voor en met re-integratieprofessionals om hen te ondersteunen bij het bewerkstelligen van een duurzame plaatsing van mensen met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever.

Hybride leernetwerken: Dit onderzoek richt zich op het evalueren van de sociale configuratie van leernetwerken en de waarde ervan voor deelnemers met als doel het identificeren van indicatoren die ten grondslag liggen aan successen en dilemma’s bij het sociale leren.

Leven lang ontwikkelen in bedrijven: In dit onderzoek verzamelen we een aantal best practices met betrekking tot Leven Lang Ontwikkelen in organisaties en zullen deze publiceren in een inspiratiebundel.

Slimmer werken met talent in teams: Lees in de inspiratiebundel terug hoe tien teams werken vanuit talent en welke stappen zij hebben gezet om dat voor elkaar te krijgen.

Hybride docenten en HRM beleid op scholen: Inzicht krijgen in de wijze waarop scholen hybride docenten (met hun HR beleid) faciliteren, en hoe dat door zowel de school als de hybride docenten in die school ervaren wordt.

Opleiden voor hybride loopbanen