Interventies jubileum
VR in VR: het begeleiden van een VR-ervaring bij mensen met dementie
We hebben een toolbox ontwikkeld om zorgmedewerkers en familieleden van mensen met dementie handvatten te geven om Virtual Reality laagdrempelig in te zetten. Onderzoek door o.a. studenten Toegepaste Psychologie heeft namelijk laten zien dat Virtual Reality ervaringen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de gemoedstoestand van mensen met dementie, mits dit gepersonaliseerd en zorgvuldig wordt ingezet. Waar het daadwerkelijk met mensen met dementie op pad gaan uiteraard de voorkeur heeft, denken wij dat als dit niet meer of minder tot de mogelijkheden behoort, Virtual Reality ervaringen écht iets kunnen toevoegen.
De toolbox bevat een kennisclip met instructie, een VR in VR instructie, een poster en een checklist. Als je de VR in VR instructie een keer wilt komen ervaren, neem dan contact op met Muriel van Doorn (Muriel.vandoorn@fontys.nl).
HeadStrong
HeadStrong is een afstudeerinterventie die de mentale gezondheid op een speelse manier bespreekbaar maakt. Het spel bestaat uit kaartenset met verschillende opdrachten. De antwoorden of bijbehorende toelichting is te vinden op De Stap naar Gezonder. Het doel van de interventie is om de burgers met een lage sociaal-economische status in verbinding brengen met het digitaal platform voor de mentale gezondheid, om de mentale vitaliteit bevorderen. Het bevorderen van de mentale vitaliteit speelt hierbij een overkoepelende rol in de interventie waarbij het verbinden van de doelgroep en het verspreiden van mental eHealth centraal staat. Dit wordt gedaan middels een kaartspel op basis van de thema’s die betrekking hebben tot Psyche, Gezonde leefstijl, In balans, Liefde en relatie, Opvoeding, Wonen en werken. Het spel is geïnspireerd door het spel ‘Openhartig’ en het digitaal platform dat ontwikkeld is door o.a. GGzE.
Janienke Sturm, Martijn Balsters, Shiva Soemeer
Tamacoachee
TamaCoachee: promotieonderzoek ‘Real feelings for virtual humans’
Met de opkomst van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI), zoals NEON, ChatGPT en GPT-4, worden conversatiepartners steeds realistischer en menselijker. Onderzoek toont aan dat AI al wordt ingezet in verschillende omgevingen, waaronder het onderwijs. De TamaCoachee is een gesprekssimulator die gebruikt kan worden (net als een rijsimulator) als een eerste veilige oefening voor studenten. We verwachten hierbij dat verbondenheid een cruciale rol speelt in het leerproces. Het promotie onderzoek ‘Real feelings for virtual humans’ beoogt te ontdekken hoe een gevoel van verbondenheid met virtuele agenten kan bijdragen aan de leerervaring en leerresultaten van gebruikers.
Sebas Nouwen, Janienke Sturm (copromotor) en Wijnand IJsselsteijn (promotor TU/e)
Een goed gesprek over eenzaamheid
De online training ‘een goed gesprek over eenzaamheid’ biedt een overzicht van kennis over eenzaamheid en maakt deze toepasbaar met als doel een goed gesprek te leren voeren over eenzaamheid. Aan de hand van tekst, clips en opdrachten leer je over gespreksvoering over eenzaamheid. Je krijgt concrete tips. De online training is een bewerking van de hybride of ‘offline’ training ‘een goed gesprek over eenzaamheid’.
Eric Schoenmakers, Fontys
Marijke de Kroes, GGD Brabant ZuidOost
AI voor TP
“De ontwikkeling van Artificiële Intelligentie (AI) gaat razendsnel en AI wordt steeds meer ingezet in vrijwel alle sectoren. Ook in het vakgebied van Toegepaste Psychologie en dat brengt kansen én risico’s met zich mee. Het is dan ook belangrijk dat we onze studenten, via onze docenten, voorbereiden op hun toekomstige werk met AI. Daarom ontwikkelden we in samenwerking met de Nederlandse AI Coalitie een train-de-trainer in AI voor TP docenten. In deze training leren docenten hoe ze hun studenten in staat kunnen stellen om kennis te nemen van AI, verantwoorde toepassingsmogelijkheden, en de impact op hun eigen werkterrein.”
Design Thinking
Zoek je een frisse benadering om complexe vraagstukken aan te pakken waarbij de nadruk ligt op empathie en creativiteit? Ontdek hoe Design Thinking je kan helpen bij het vinden van innovatieve oplossingen. Je leert hoe je Design Thinking kunt toepassen bij het aanpakken van uitdagingen en hoe het je kan inspireren om nieuwe en betere oplossingen te ontwikkelen.
Human Readiness Tool voor robot(-interactie) ontwerp
Met welke menselijke factoren en capaciteiten moet je rekening te houden als je robot(interactie) ontwerpt? Uit onderzoek van Roscoe et al. (2019 blijkt dat technici vooral gefocust zijn op het technisch laten functioneren van een ontwerp en dat zij minder aandacht besteden aan de mensgerichtheid van zo’n ontwerp.
Er bestaat een Human Readiness Levels scale, om te aan te kunnen geven hoe rijp een technologie is voor menselijk gebruik en interactie (o.a. See et al. 2019). Deze kent net als de Technology Readiness Scale negen niveaus. Vooral de eerste drie niveaus leggen de basis voor een mensgericht ontwerp:
1) Fundamenteel mens-onderzoek en basis principes m.b.t. menselijke kenmerken, prestaties en gedrag.
2) Mens-gecentreerde ontwerprichtlijnen (guidelines) voor concepten en toepassingen .
3) Mens-gecentreerde ontwerpeisen (requirements) die menselijke prestatie en mens-technologie interactie ondersteunen.
Sinds 2015 doen we in het lectoraat Mens en Technologie onderzoek naar de interactie en samenwerking tussen mensen en collaboratieve robots. Op basis van inzichten uit dit onderzoek zijn diverse adviezen, richtlijnen en afwegingen voor het ontwerpen van robots en mens-robot interactie geformuleerd.
De Human Readiness Tool brengt deze inzichten en het systeem van Human Readiness Levels bij elkaar. Deze tool bevat prikkelende vragen en afwegingen, waar technici rekening mee kunnen houden in het ontwerpproces. Op deze manier worden concrete voorbeelden uit de context van robot (-interactie) ontwerp gekoppeld aan de niveaus van Human Readiness. Hierdoor kan de mensgerichtheid van de robot vorm krijgen.
Alumni lectoraat Mens en Technologie
Het lectoraat Men en Technologie zoekt graag de verbinding met het onderwijs en ook met de studenten van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Studenten en onderzoekers werken daardoor samen met opdrachtgevers uit de praktijk. Elk jaar komen hier de mooiste interventies en onderzoeken uit. Maar wat gebeurt er met de studenten die afstuderen en in het werkveld terecht komen? Wij namen contact op met verschillende alumni en vroegen ze naar hun beleving tijdens hun studie. En ook wat ze na hun studie zijn gaan doen en wat ze nu doen? Doen ze nog iets met Technologie of meer met Mens?
Lees met ons mee en maak kennis met 10 alumni in het boek dat we speciaal voor ons 10-jarig jubileum hebben samengesteld.