Onderzoeksgebied

Learning Society

Het onderzoeksprogramma Learning Society levert een bijdrage aan het leven lang leren en ontwikkelen van wendbaarheid en weerbaarheid van de inwoners in onze regio.

Over Learning Society

Snelle ontwikkelingen in de maatschappij maken de toekomst onvoorspelbaar. Dit vraagt van individuen, van scholen en opleidingen, maar ook van organisaties en bedrijven dat zij flexibel zijn en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden en behoeften. Er wordt voortdurend een beroep gedaan op het lerend vermogen, niet alleen van individuen, maar ook van scholen/opleidingen en organisaties. Fontys wil bijdragen aan het leven lang leren en het ontwikkelen van de wenbaarheid en weerbaarheid van de inwoners in onze regio. Niet alleen door middel van onderwijs, maar ook door kennisontwikkeling en praktijkgericht onderzoek.

Onderzoeksprojecten

- Het ontwikkelen van een impactvolle hybride leeromgeving: vijf aanbevelingen

- Future Skills

- SPRONG voorwaarts

- Erasmusproject ‘Developing Adaptive Expertise to foster an effective learning environment

- PROMISE

- Velon-themagroep toekomstbehendig opleiden

- Toetsing en erkenning 21st century skills

- Hybride leernetwerken

- Hybride leeromgevingen: Wicked Problems

- Hybride leeromgevingen als leeromgevingen voor professionals

- Professionals die zich een leven lang blijven ontwikkelen

- Leven lang ontwikkelen: inventarisatie best practices in de regio

- Hybride docenten en HRM beleid op scholen

- Het prikkelen van nieuwsgierigheid in onderwijs en werk

- Boundary crossers

- Future Learning, interactie in leer- en werkprocessen binnen shared learning teams in het ICT-domein

- Focus op afbeeldingen in toetsitems en feedback

- Hybride leeromgeving voor wendbare leerlingen

- Hoogbegaafde studenten

- Meerwaarde van interactieve Virtual Reality en 360 graden-video's bij ontwikkelen van sociale vaardigheden binnen zorg- en lerarenopleiding

- Hoe kan kunstmatige intelligentie ingezet worden om zelfregereguleerd leren te meten en te bevorderen?

- Hybride tech docenten monitor

- LLL ecosysteem

- Hybride opleiden

- Open leren in Teams

- Tama-Coachee

- Hybride leernetwerken

- LLL opleiden op de werkplek van jonge professionals

- Toetsing en erkenning van 21st skills

- Wicked Problems

- Hybride leeromgeving als leeromgeving voor professionals

- Leven lang leren in de praktijk: best practices

- Hybride docent in de werkpraktijk

- AI in het onderwijs

- Quantified Teens

- Technofilisofie

- Vraagarticulatie Fontysregio

- Vraag articulatie Learning Society

- Micro-credentialing en open badges

- Literatuuronderzoek Learning Society

De reden om als hybride docent aan de slag te gaan, zit ‘m met name in de uitdaging en variatie in het werk

Marian Thunnissen, programmaleider Learning Society

{{ feed.values.title }}

{{ feed.properties.publicationDate }}

{{ feed.properties.description }}

Lees verder

In deze tijd van Passend Onderwijs, veel aandacht voor kansen(on)gelijkheid en het streven naar meer inclusief onderwijs staat het goed afstemmen op verschillen tussen leerlingen en studenten hoog op de agenda. Onderwijsprofessionals willen ervoor zorgen dat iedere leerling of student zich gewaardeerd en betrokken voelt en optimale kansen voor ontwikkeling krijgt. Dit is een goede basis voor een succesvolle schoolloopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Een erg belangrijk thema dus, maar in de praktijk blijkt het afstemmen op diversiteit best lastig te zijn. 

Vanuit verschillende groepen en netwerken binnen Fontys doen we veel onderzoek op dit gebied en ontwikkelen we kennis en tools om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen. Kennis en tools die we graag met jullie delen! 

Tijdens de Week van Diversiteit, van 4 t/m 8 oktober verzorgden wij verschillende online activiteiten rondom Inclusie en Diversiteit waarin we dieper in zijn gegaan op thema’s die voor de onderwijspraktijk relevant en toepasbaar zijn. Wat hebben onderwijsprofessionals in de praktijk nodig? Hoe zou bijvoorbeeld de ideale onderwijs- of leeromgeving eruit kunnen zien? En hoe kunnen lerarenopleidingen hier nog beter op inspelen?  

Heb je de week gemist? Of blik je graag nog even terug? Op deze pagina vind je o.a. de opnames van een aantal sessies en een schatkamer vol materialen rondom het thema.


Schatkamer

In onze schatkamer vind je diverse podcasts, blogs en andere materialen rondom het thema Inlcusie en Diversiteit.

Sfeerafbeelding Fontys

Opnames van sessies

Binnenkort beschikbaar


Sessieleiders aan het woord

Foto Marianne den Otter

Marianne den Otter - Gelijke kansen voor iedereen, het onderwijs moet inclusiever… het zijn gevleugelde termen die steeds in het nieuws komen. De Onderwijsraad stelt in het adviesrapport ‘Steeds inclusiever (2020)’ aan minister Slob dat het onderwijs inclusiever kan en moet. Met het rapport geeft de Onderwijsraad een perspectief op hoe het onderwijs op langere termijn inclusiever kan worden voor leerlingen en studenten met een beperking. Maar hoe definieer je inclusie, inclusief onderwijs en een inclusieve samenleving met elkaar als team? Wat betekent inclusie vanuit het perspectief van ouders, leerlingen, leraren of leidinggevenden? Lees meer
Foto Frank Crasborn

Frank Crasborn - Hoe reageer je als leraar op die altijd drukke leerling die de hele klas onrustig maakt? En ga je wel of niet in op die leerling die altijd een grote mond terug geeft? Als je voor de klas staat moet je altijd onmiddellijk reageren, je hebt geen tijd om de situatie eens rustig te analyseren. Het vraagt dus ook veel van een leraar die de beslissingen ter plekke moet nemen. Je reageert dan vaak op vaak onbewuste routines en automatismen waarbij niet alleen kennis maar ook gevoelens een rol spelen. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in het hoofd van een leraar als hij voor de klas staat, en hoe beïnvloedt dat het handelen? Lees verder
Foto Bjorn Hillebrandt
Bjorn Hillebrandt - Gelijke kansen bieden aan alle leerlingen kan, als je hen maar behandelt op basis van gelijkwaardigheid, en vooral niet over één kam scheert. Tijdens zijn workshops probeert Bjorn Hillebrandt meer inzicht te geven en tools aan te reiken om elke leerling en student te zien en te horen. ‘Gelijke kansen starten met ongelijke behandeling’. Lees verder
Foto Angeline van der Kamp en Petra Kerstens

Angeline van der Kamp en Petra Kerstens - Gezien worden is belangrijk voor iedereen. Niet gezien worden heeft impact op je functioneren, en als je niet gezien wordt op school is dat vaak bepalend voor de rest van je leven. Voor leraren is het belangrijk om zich bewust te zijn van de impact die ze hebben op de ontwikkeling en toekomst van kinderen. Lees verder

Houd mij op de hoogte

Wil je weten wanneer de Week van Diversiteit 2022 georganiseerd wordt? Laat je gegevens achter. We sturen je een E-mail zodra we meer informatie hebben.

Houd mij op de hoogte

Meer over onderwijs

Ben je opzoek naar een opleiding of cursus binnen het onderwijs? Wil je op de hoogte blijven van het laatste onderwijsnieuws binnen én buiten Fontys?

Houd mij op de hoogte

Eline Jongstra

Projectcoördinator

Leven Lang Ontwikkelen week

De arbeidsmarkt is behoorlijk in beweging. Veranderingen gaan steeds sneller en mensen moeten daardoor blijven bijleren, of zelfs omscholen. Ook het onderwijs maakt momenteel flinke innovatieslagen. Vanuit verschillende groepen en netwerken binnen Fontys wordt naar deze onderwerpen onderzoek gedaan en kennis ontwikkeld. Deze kennis delen wij graag! Jaarlijks organiseren we de Fontys Leven Lang Ontwikkelen week, waarin de verschillende onderzoeken worden gepresenteerd! Deze Fontys Leven Lang Ontwikkelen week is een onderdeel van het Fontys brede kennisthema Future (of) Learning.

Inmiddels is de tweede editie van het event voorbij. In de week van 14 tot en met 18 juni 2021 hebben er 29 online sessies plaatsgevonden. De opnames van de online sessies en de podcasts kijk- en luister je op de pagina terug!

Behalve de opnames en podcasts vind je op deze pagina ook interessante magazines over Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving en een Learning Society magazine. Lees gauw verder!

Uitgelicht! Bundel: Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving

Sfeerafbeelding Fontys

Ter afronding van de week hebben we een bundel gelanceerd waarin de thema's hybride leeromgevingen, lerende organisatie, inclusiviteit in het onderwijs, future skills en leven lang ontwikkelen in organisaties aan bod komen. Heb je de bundel liever als download? Klik dan hier!

Magazine Learning Society

Sfeerafbeelding Fontys

In dit online Learning Society magazine vind je de inhoud van de projecten terug op vier thema's: toetsen en erkennen van future skills, hybride leeromgevingen, ICT als enabler van leerprocessen en leven lang ontwikkelen in organisaties.

Hier vind je de opnames terug van een aantal online sessies die in juni 2021 zijn verzorgt.

HLO talk

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Hoe goed ken jij de student?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Inclusiviteit in het onderwijs

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Hybride leeromgevingen in alle soorten en maten!?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Hybride leeromgevingen: vijf aanbevelingen

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Leiding(-)geven aan docent-talent

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Future skills

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Professionele identiteit. Wat is jouw footprint?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Motiverend coachen

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Leren van complexe vraagstukken uit de praktijk

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Shared learning teams

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Talentgericht werken in onderwijsteams

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Samen werken en samen leren. Hoe doen we dat?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Werkwijze en opbrengsten van sociale innovatieteams

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Bruggenbouwen tussen onderwijs, onderzoek en werkveld

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Een leven lang ontwikkelen: een overzicht

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Leren en werken in een hybride leeromgeving

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Luister hieronder de podcasts over leven lang ontwikkelen thema's. Door op de podcast te klikken wordt je automatisch doorverwezen naar Spotify waar je het volledige gesprek kunt volgen. Veel luister plezier!

Talenten ontwikkelen en benutten: hoe doe je dat in de praktijk? In deze podcast nemen Fontys-Lector Marian Thunnissen en specialist in team- en organisatieontwikkeling Jessica Kruijsen je mee!

In deze podcast bespreken Kazimier Helfenrath en Anouk Schul, beide onderzoeker bij het lectoraat, de belangrijkste resultaten van het onderzoek naar aantrekken en behouden van internationaal talent bij mkb's.

Hoe stimuleer je medewerkers, organisaties en sectoren om met leven lang ontwikkelen aan de slag te gaan? Onlangs ging Fontys medewerker Peter Bos daarover in gesprek met Marian Thunnissen (lector dynamische talentinterventies) en Miranda Snoeren (professionele werkplaatsen).

Programmamanager Docentprofessionalisering Sofie Moresi en Michel Starreveld, docent HRM & Psychologie bij Fontys vertellen over wat de snel veranderende wereld betekent voor het docentschap en hoe je hier als docent op inspeelt op een manier die bij jou past.

“Keuzes maken is een levensvaardigheid. Jongeren zouden op school moeten leren kiezen om zo te leren ‘menszijn’,” sprak Fontys onderzoeker Evelyne Meens bij de lancering van haar boek ‘Een Leven Lang Kiezen’.

In deze podcast is Linda van den Bergh aan het woord over het lector Waarderen van diversiteit bij Fontys Opleiding Speciale Onderwijszorg.

Hier vind je de opnames terug van een aantal online sessies die in november 2020 zijn verzorgt.

Naar een visie op open badges

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Samenwerken over de grenzen van organisaties: inzichten uit de wetenschap

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Beoordelen in een hybride leeromgeving

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Hybride leeromgevingen: van losse initiatieven naar instellingsbreed de regio in

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Benieuwd naar de docent van de toekomst?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Een leven lang ontwikkelen: van praten naar actie

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

1 + 1 = nog geen 3: het onbenutte potentieel van hybride docenten

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

H. (Hanna) van Beelen

Programmamanager

Contact

Wil je met ons meedenken, of meer over ons weten?

Het onderzoeksgebied stimuleert organisaties, onderzoeksgroepen, en onderwijs om hun krachten te bundelen om op deze wijze de impact van Fontys als kennisinstelling te vergroten. Wilt u meer over ons weten, of met ons samenwerken? Neem dan contact met ons op 

Dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen

Lector Dynamische Talentinterventies

Astrid Venes

Directeur Kind en Educatie

H. (Hanna) van Beelen

Programmamanager

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector Goed leraarschap, goed leiderschap