Sprint naar content

Overzicht onderzoeksprojecten

Onderzoeksprojecten

Into loneliness: Het doel van dit project is om een leeromgeving te creëren waar professionals (in opleiding) en vrijwilligers kunnen leren over eenzaamheid door eenzaamheid te ervaren.

StimulanZ: In het project StimulanZ | S(t)imuLEREN in de zorg, werken we grensoverstijgend, samen met onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen aan het ontwikkelen van simulatie onderwijs als onderdeel van hybride leeromgevingen.

Eenzaamheid en het nastreven van realistische relatiestandaarden: Een onderzoek naar hoe relatiestandaarden die mensen nastreven samenhangen met eenzaamheid en naar hoe technologie kan bijdragen aan het bijstellen van relatiestandaarden en daarmee het verminderen van eenzaamheid.

Tamacoachee: Het doel van dit project is onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een digitale coachee specifiek voor het trainen van coachingsvaardigheden.

GROZzerdam: Het zorgstelsel in Nederland staat onder druk. De zorg wordt te duur en we hebben niet genoeg personeel. Ondanks onze uitstekende gezondheidszorg gaan mensen zich niet gezonder voelen en nemen de gezondheidsverschillen verder toe. Dit vraagt om een andere kijk op gezondheid, gezondheidszorg en welzijn

Zorgrobot Maatje: Robot Maatje is de robot die we inzetten ter ondersteuning van de dagstructuur of bij andere individuele hulpvragen. Maatje is zich aan het bewijzen in het veranderende zorglandschap en wij geloven dat deze robot een prettige ondersteuning kan zijn bij een groot deel van onze cliënten.

VR bij dementie: Binnen dit project wordt bij Dementie Ondersteuning- en Trainingslocatie (DOT) De Wever onderzocht hoe Virtual Reality bij mensen met dementie ingezet kan worden om hun gemoedstoestand te verbeteren.

FELIX: Felix is een sociale robot waarmee je iedere dag even kunt stilstaan bij de belangrijke vraag 'hoe voel je je vandaag?'.

2023

Smartness: Een co-bot kan het tekort aan vakkrachten voor de maakproductie aanvullen, maar hoe kunnen we als niet veilig gecertificeerde componenten of deelsystemen toepassen in een mens-robot systeem zodat er een veilige toepassing gerealiseerd wordt?

Technofilosofie: In het deelproject 'Technofilosofie toolkit' onderzoeken we een praktische toolkit waarmee alle partijen die bij dit soort processen betrokken zijn, ondersteund worden om bij die vragen voldoende stil te staan.

Healthy aging at work: Deze werkgroep gaat aan de slag om tot een actieplan te komen om werken aan healthy ageing meer onderdeel van het dagelijks werk te maken.

Bubble games pocketsize: Bubble Games Pocketsize beoogt door middel van design thinking en kennis over het ontwerpen van empathie uit het voorgaande Bubble Games project een laagdrempelige, adaptieve tool te ontwikkelen. Met deze tool kunnen groepen met uit elkaar liggende, mogelijk conflicterende en tot verharde polarisatie leidende standpunten dichter bij elkaar worden gebracht.

Digitaal zelfmanagement CVA-ketenzorg: In dit onderzoek zijn er digitale zelfmanagementtools ofwel informatievoorzieningen ontwikkeld, die de patiënt kan informeren over diverse aspecten van hun ziektebeeld en revalitatie.

Emoticall: Emotieherkenning in online behandelingen. In dit project wordt onderzocht hoe we technologie kunnen inzetten om beeldbellen in de gezondheidzorg efficiënter te maken.

Inzet van de klok WijsTijd: Om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen, is het van belang dat deze mensen geholpen worden om zo lang mogelijk zelfredzaam te zijn. De klok WijsTijd zou moeten bijdragen aan een goede dagstructuur voor deze mensen.

Theatervoorstelling 'Je kunt me gerust een geheim vertellen': Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in wat de voorstelling teweegbrengt bij naasten en familie van mensen met dementie en hoe je ervoor kan zorgen dat naasten en familieleden van mensen met dementie zich langdurig gesteund en bekwaam voelen in de omgang met mensen met dementie.

2022

RigS: Een Robot is geen Superverspreider. In dit project is gekeken of en hoe er een low budget mobiele robot ontwikkeld kon worden die taken van mensen in de horeca kan overnemen, bijvoorbeeld het rondbrengen van bestellingen/maaltijden. 

2021

WavyXR: WavyXR is een virtuele coach die op basis van sensordata in combinatie met AI de toestand het hart monitort en reageert wanneer onregelmatigheden worden gedetecteerd, waarbij het de meest geschikte oefening en advies aanbiedt die deze specifieke patiënt of dat moment nodig heeft.

2020

Robots in de klas: Dit onderzoek richt zich op de kansen en beperkingen van de inzet van robots in het onderwijs, zoals gezien door de ogen van huidige basisschoolleerlingen en toekomstige leraren (studenten hbo-lerarenopleidingen).

Gezondheid in een Digitale Samenleving (GIDS): We richten ons in dit project op de rol van de professional in zorg en welzijn in het terugdringen van de digitale ongeletterdheid, primair bij de cliënten/ patiënten voor wie eHealth en andere digitale zorg- en welzijnstoepassingen worden gebruikt.

Mind Mansion: Mind Mansion heeft als doel om mensen met een angst of fobie beter en sneller te kunnen helpen.

2019

Virtuele Snuffelstage: Door gebruik te maken van een virtuele snuffelstage kunnen cliënten in een veilige en gecontroleerde omgeving kennis maken met het bedrijf en de situaties die ze daar zullen tegenkomen

Close de gap: Dit project heeft als doel om enerzijds bij te dragen aan de vermindering van gezondheidsongelijkheid door verkleining van de digitale achterstand die bepaalde groepen burgers hebben, en anderzijds aan het kunnen werken door studenten aan ‘future skills’ in een ‘echte’ leeromgeving.

Leren over (technologische ondersteuning voor) gespreksvoering eenzaamheid: In dit project wordt middels exploratief onderzoek geleerd over gespreksvoering rondom eenzaamheid. 

(G)een moer aan!: De ambitie van het project “(G)een Moer Aan!” is om het herconfigureren van een robotsysteem voor een nieuwe taak in een productieomgeving net zo eenvoudig en snel te maken als het gebruik van een smartphone.

The right (wo)man for the job: Doelstelling van dit project is het ontwikkelen van handvatten voor en met re-integratieprofessionals om hen te ondersteunen bij het bewerkstelligen van een duurzame plaatsing van mensen met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever.

PlaygroundVR: Dit is een virtuele speeltuin waarin kinderen in het ziekenhuis kunnen rondlopen, spelletjes spelen en praten met elkaar en vriendjes.

Intelligence for robots: Co-bots moeten leren anticiperen op wat in de directe omgeving komen gaat, zodat de medewerker nimmer in een onveilige situatie verkeert en zich comfortabel voelt in de samenwerking met de co-bot.

Quantified Student: In het Quantified Student project willen we de gegevens die met draagbare technologie verzameld worden, gebruiken om studenten inzicht te geven in hun gedrag in relatie tot hun leerprestaties.

Inclusive fieldlab: In het fieldlab wordt geëxperimenteerd met drie ondersteunende technologieën: een Smart Beamer, een HoloLens en een Collaborative Robot (co-bot).

Healthy ageing @work: Op de werkplek samen met collega’s werken aan fysieke, mentale en cognitieve gezondheid, kan bijdragen aan healthy ageing. In dit project wordt aan de hand van themabijeenkomsten een multidisciplinaire (Fontys-) werkgroep opgestart rondom het thema ‘healhy ageing @work.

Leren over (technologische ondersteuning voor) gespreksvoering eenzaamheid: In dit project wordt middels exploratief onderzoek geleerd over gespreksvoering rondom eenzaamheid.

2018

Close Encounters with Co-bots: De ambitie van dit project is het verbeteren van de effectieve samenwerking tussen medewerker en co-bot op de industriële werkvloer en daarbij vertrouwen en beleefde veiligheid te borgen voor de medewerker.

Co-creatie van track & trace in verpleegtehuizen: In verpleeghuizen is het soms een logistieke berg. Hoe zou je dit effectiever kunnen bijhouden en waar ligt de behoefte vanuit de professionals en bewoners?

Eindhoven Community Coins: Samen met Stichting Possible en Stichting Ik Wil onderzoeken en testen we een waarderingssysteem dat het mogelijk maakt om vrijwillige inspanningen voor een socialere en duurzamere maatschappij te waarderen met kortingen en alternatieve beloningen aangeboden door betrokken bedrijven, organisaties en winkeliers.

2017

Voor iedereen een app: Binnen dit project zijn onder andere de hanteerbaarheid en toepasbaarheid van sport-apps voor leefstijlprofessionals en hun cliënten onderzocht.

VisitU: Aan de hand van Virtual Reality probeert het project VisitU patiënten in het ziekenhuis weer even te verbinden met het thuisfront. Maar hoe werkt dat nou en heeft het ook het gewenste effect?

2016

The Next Level: Omarming van techologie: De La Salle stimuleert het gebruik van tablets en smartphones door behandelaren en jongeren. Om dit gebruik te bevorderen, is het van belang dat medewerkers en cliënten deze vormen van technologie omarmen. Maar wanneer omarmen deze mensen technologie nu?

De SAM Buurtapp: Een online platform waarop ouderen hun expertise en kennis kunnen aanbieden om buurtbewoners te ondersteunen. Maar hoe breng je de jongste bewoners van de buurt in contact met de oudere generatie?

Virtual Reality voor belevingsgericht onderwijs: In dit project wordt lesmateriaal ontwikkeld waarin studenten door middel van virtual reality stressvolle situaties levensecht kunnen beleven en oefenen, om zo meer beslagen ten ijs te komen in echte beroepssituaties.

Sociale technologie voor ouderen: Op basis van resultaten van onze onderzoeken komen we met implicaties voor zowel technologische als niet-technologische interventies.

Big data voor inzicht in eenzaamheid: In dit onderzoek wordt onderzocht welke rol Big Data kan spelen in de precalentie van eenzaamheid.